آخرین اخبار
کد مطلب: 102409
چرا مو و ناخن انسانها رشد مي کند؟
تاریخ انتشار : 1394/04/30 11:25:35
نمایش : 1381
تأمل كن و عبرت بگير در آفريدن مو و ناخن ها كه چون نمو مى‏ كنند و دراز مى‏ شوند و بسيار مى ‏شوند و بايد تخفيف داد به تدريج...
به گزارش سلام لردگان، به نقل از قدس انلاين، بسياري از مسائلي را که بشر با سال ها ممارست و مطالعه و تحقيق درباره فيزيک بدن انسان به دست آورده، معصومين عليهم السلام قرن ها پيش چرايي و حکمتشان را بيان کرده اند.

آنچنان که امام صادق (ع) درباره حکمت رشد مو و ناخن خطاب به مفضل فرموده اند: «تأمل كن و عبرت بگير در آفريدن مو و ناخن ها كه چون نمو مى‏ كنند و دراز مى‏ شوند و بسيار مى ‏شوند و بايد تخفيف داد به تدريج، پس به اين سبب آنها را بى ‏حس گردانيده كه از بريدن، الم نيابد و متأثر نشود، و اگر چنين نمى‏ بود آدمى ميان دو امر بد و ناملايم مردد مى ‏شد يا آن كه مى‏ گذاشت كه دراز شوند و گران بودند بر او و اگر تخفيف مى ‏داد درد و الم مى ‏يافت.»

مفضّل گفت: چرا حق تعالى چنان نيافريد اينها را كه بر يك اندازه باشند و بلند نشوند؟

حضرت (ع) فرمودند كه: «خدا را در بلند شدن و بريدن آنها نعمت‏ ها هست كه اكثر مردم قدر آنها را ندانند و شكر خداى را بر آنها نمى‏ كنند. بدان كه دردها و الم‏ هاى بدن بيرون مى‏رود به بيرون آمدن موها از مسامات آنها و به دراز شدن ناخن ها از سر انگشتان و به اين سبب امر كرده ‏اند آدمى را به نوره ماليدن و سر تراشيدن و ناخن گرفتن در هر هفته تا مو و ناخن زودتر بلند شوند و به بيرون آمدن آن دردها از بدن بيرون رود، و چون بلند شوند و نبريدند ديرتر دراز مى ‏شوند و دردها و مواد آنها در بدن محتبس مى ‏شوند و باعث بيمارى ‏ها و علت ‏ها مى ‏گردند.»

همچنين، ايشان درباره حكمت تخصيص روئيدن مو به برخى اعضاء مي فرمايند: «و ايضا مو را در جايى چند كه ضرر دارد نرويانيده، اگر مو در ديده روئيده مى ‏شد مورث كورى مى ‏شد، و اگر در ميان دهان مى‏ روئيد آشاميدن و خوردن بر اين كس ناگوار مى‏ شد. و اگر در ميان كف مى ‏روئيد احساس اشياء را به لمس نمى‏ توانست كرد و...؛ پس نظر كن كه هر جا كه مصلحت در روئيدن نيست نروئيده و اين نه مخصوص به انسان است، بلكه در بهايم و درندگان و ساير حيوانات كه نسل مى‏ آورند مى ‏بينى بدن ‏هاى ايشان را كه همه اعضاء را مو گرفته به غير از اين مواضع كه ذكر شد به سبب اين وجوه كه مذكور شد از مو خالى است.»

منبع: توحيد مفضل، ترجمه علامه مجلسى، صفحه 85 و 86

انتهاي خبر/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس